Skip to content

Visjonen fra Start Opp Salten etablererkurs står fast: Fabiola vinner kunder over hele Norge

31. mars 2021

Til tross for at det er 14 år siden Siv-Janne Barvik (52) deltok på etablererkurset Start Opp Salten, står visjonen hun lagde den gangen fast.  – Jeg skal hjelpe damer med å kle seg i riktige farger og snitt som passer for dem.

Siv-Janne er gründer og daglig leder av Fabiola-butikken i Glomfjord.

Blant industribygg og dagligvarebutikker i sentrum av Glomfjord finner vi Fabiola, butikken hvor Siv-Janne Barvik selger dameklær. Historien om hvorfor hun fortsetter å være nettopp her og hvordan hun nå leverer dameklær over hele landet ved hjelp av live-sendinger på Facebook startet i 2007 med et Start Opp Salten etablererkurs.
Vi spoler tiden tilbake.
Siv-Janne var i slutten av 30-årene og hadde jobbet som sekretær i PPT i Meløy i mange år. På siden av kontorjobben var hun konsulent for Libra, et kostholds- og livsstilskonsept hvor hun hjalp kundene sine med å gå ned i vekt. Interessen for å jobbe med mennesker, farger, design og klær hadde hun hatt så lenge hun kunne huske.

Siv-Janne Barvik fulgte gründerdrømmen og lagde sin egen arbeidsplass etter å ha gått på Start Opp Salten etablererkurs i 2007.

– Når jeg kunne inspirere livsstilskundene mine til å også se bra ut med riktige farger og snitt på klærne, fikk jeg mer og mer lyst til å jobbe med dette på fulltid, forteller Siv-Janne om tiden før hun bestemte seg for å delta på Start Opp Salten etablererkurs.

Lagde drømmejobben

– Jeg meldte meg på kurset for å lære å lage en forretningsplan. Jeg ville startet opp noe, men visste ikke eksakt hva. Det jeg imidlertid visste, var at skulle jeg få jobbe med det jeg brenner for, måtte jeg skape den jobben selv, fortsetter hun.

Siv-Janne fikk mer og mer lyst til å jobbe med å hjelpe damer i Meløy med å kle seg med riktige farger og snitt.

Den gangen gikk Start Opp Salten-kursene over et halvt år med helgesamlinger og oppgaver mellom hver samling. I løpet av kurset ble grunnlaget lagt for Fabiola-butikken.

– Visjonen jeg lagde på Start Opp Salten-kurset var at jeg skulle hjelpe damene i Meløy med å se bra ut i farger og snitt som passet for dem. Butikknavnet “Fabiola” kommer fra dronningen i Nederland, og jeg ønsker at kundene skal føle seg som en dronning når de har handlet hos meg. Slik ble Fabiola-butikken skapt, i begynnelsen også med bryllupsplanlegging som tilleggsprodukt, beskriver hun.

Fabiola ligger midt i Glomfjord sentrum.
Fabiola ligger midt i Glomfjord sentrum.

Forretningsplanen som rettesnor

Varehandel kunne hun ikke noe om, så det lærte hun seg fra grunnen av. Magefølelsen har vært en solid rettesnor underveis, sammen med forretningsplanen som hun lagde under kurset. Siden oppstarten har hun tatt frem forretningsplanen titt og ofte. Den har vært til stor hjelp når det har buttet imot.

- Ingen kommer inn i en butikk uten en hensikt. Etter at kunden har fått være litt alene begynner jeg å vise frem noen nyheter, farger og snitt som jeg tror vil passe, om jeg ser anledningen er riktig, forteller Siv-Janne i Fabiola.
- Ingen kommer inn i en butikk uten en hensikt. Etter at kunden har fått være litt alene begynner jeg å vise frem noen nyheter, farger og snitt som jeg tror vil passe, om jeg ser anledningen er riktig, forteller Siv-Janne i Fabiola.

For det har ikke bare vært enkelt å drive butikk i Glomfjord. Finanskrisen ga en dupp i markedet i 2008, og Rec-krisen da fabrikken med mange ansatte ble lagt ned i 2012 var utfordrende i Meløy. Hver gang har Siv Janne mobilisert kreftene og fortsatt.

Siv-Janne bygde til og med opp en undertøysbutikk i Bodø, og satte bort driften av Fabiola noen år. Etter en periode med ukependling ble det en ny realitetsorientering. Forretningsplan ble tatt frem og butikken i Bodø ble solgt og Siv-Janne tok opp driften av butikken i Glomfjord.

Fra koronakrise til suksess på Facebook

“Trenger du hjelp?” Spørsmålet fra butikkbetjeningen får mange av oss til å slå på automatikken og svare “Nei, jeg vil bare se”.

Fabiola-butikken er fylt med vårens klesnyheter for damer i alle aldre.
Fabiola-butikken er fylt med vårens klesnyheter for damer i alle aldre.

– Men ingen kommer inn i en butikk uten en hensikt. Etter at kunden har fått være litt alene begynner jeg å vise frem noen nyheter, farger og snitt som jeg tror vil passe, om jeg ser anledningen er riktig, forteller hun.

Fornøyde kunder fra hele Salten har anbefalt den lille lokale nisjebutikken i Glomfjord til nye kunder, men det var koronakrisen som skulle bli et vendepunkt. Butikken hadde gått trått en tid og bankkontoen var slank da Siv-Janne med fornyet energi fylte butikken opp med vårnyheter i 2020-sesongens farger og trender.

Fra Fabiola-butikken selger Siv-Janne dameklær til kunder over hele landet.
Fra Fabiola-butikken selger Siv-Janne dameklær til kunder over hele landet.

– Da stengte hele landet ned på grunn av koronaen. Jeg ble fortvilet, og tenkte at denne gangen var det virkelig kroken på døra. Men, som gründer har jeg lært at når det butter imot, står jeg på enda mer, beskriver hun.

Nok en gang tok hun frem visjonen og forretningsplanen hun lagde på Start Opp Salten-kursen. Hvordan kunne jeg hjelpe damer med å kle seg bra i riktige farger i denne nye situasjonen?

Hun bestemte seg for å bli god i sosiale medier, og å starte med å selge klær på Facebook. Allerede 23. mars 2020 hadde Siv-Janne sin første livesending hvor hun viste frem klærne. Med mobilen og et stativ var hun i gang, og salg ble det!

- Det er så spennende å pakke ut sesongens nyheter, og ekstra gøy å vite at klærne får nye eiere etter livesendingene mandager og torsdager, sier meløygründeren.
- Det er så spennende å pakke ut sesongens nyheter, og ekstra gøy å vite at klærne får nye eiere etter livesendingene mandager og torsdager, sier meløygründeren.

Livesendinger gir salg over hele landet

I starten deltok 20-30 stykker på livesendingene, og de ble raskt flere og fra hele landet. Bestillingene kom på messenger, og betalingene på Vipps. I dag er det over 100 som deltar på livesendingene til Siv-Janne. 

Sesongsalget på livesendingen dagen før gikk over all forventning.
Sesongsalget på livesendingen dagen før gikk over all forventning.

-Jeg viser klærne frem på meg selv, og alt går på lufta uten redigering. Det har gitt både meg og dem som er med på sendingene en god latter. Jeg kan ikke være sjenert eller selvhøytidelig, forteller Siv-Janne.

På livesendingene spør kundene om alt mulig. “Vil jeg passe denne”, og “Tror du dette er riktig farge til meg”? Siv-Janne svarer dem, som den stilrådgiveren hun alltid har vært. Det gir en unik relasjon til kundene, anbefalinger og ikke minst salg fra den lille butikken i Glomfjord.

Siv-Janne forbereder neste livesending på Facebook og leter frem klærne hun skal presentere for kunder over hele landet.
Siv-Janne forbereder neste livesending på Facebook og leter frem klærne hun skal presentere for kunder over hele landet.

Gründerlivet

Den glødende interessen for klær og farger, stayerevne og vilje til å forsake både fritid, tåle dårlig økonomi en periode og nedskalert familieliv er oppskriften for å stå løpet ut som gründer, slik Siv Janne ser det

– Jeg elsker jobben min, og det føles godt å vite at jeg har skapt min egen hverdag. Men, jeg kunne aldri ha gjort det uten Start Opp Salten etablererkurs! Så har du en idé i magen og lyst til å starte for deg selv, la det få en sjanse ved å delta på kurset!

Vil du vite mer om Start Opp Salten etablererkurs?

Interessert i å delta på gründerkurs
med Start opp Salten?

Meld deg på!

Om kurset

Kalender